دانشجویان و ورزشکاران

دانشجویان و ورزشکاران | چرا تمرینات مقاومتی به کاهش افسردگی کمک می‌کند؟

۲۶ تیر ۱۳۹۷

مکمل

تیم‌ بین‌المللی از محققان یافته‌اند که تمرینات مقاومتی بیشتر از تمرینات کاردیو برای کاهش افسردگی و استرس موثرند. اگر شما یا کسی مشابه با شما، احساس افسردگی می‌کند، برنامه تمرینی پیدا کنید و با آن همراه شوید.

شکی وجود ندارد که افسردگی «منشا» اثرات منفی بر سلامت است. در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده‌اند. برای این افراد بیماری افسردگی به تنهایی تا حدی مشکل‌آفرین نیست، اما این افراد به همراه افسردگی بسیار مستعد ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند، امراض قلبی، بیماری آلزایمر و دیابت نوع دو هستند. همچنین بر روی این افراد درمان‌های پزشکی تا حد زیادی بی‌اثر هستند و در معرض خطر بالای مرگ قرار دارند. تمرینات هوازی با شدت بالا یکی از راه‌های کاهش افسردگی به شمار می‌رود. در حقیقت دانشکده پزشکی هاروارد گزارش می‌دهد که برنامه های تمرینی شدید هوازی «به اندازه داروهای ضد افسردگی و یا درمان‌های رفتاری-شناختی موثرند». که هر دوی این شیوه‌ها استانداردهای درمانی برای افسردگی به شمار می روند.

اما در مورد تمرینات مقاومتی چطور؟

اخیرا یک تیم تحقیقاتی از کشور‌های ایرلند، سوئد و ایالات متحده آمریکا رابطه بین میزان افسردگی تمرینات مقاومتی را در افراد میانسال یا مسن تر مورد بررسی قرار داده است. طبق مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده است تمرینات مقاومتی هم می‌تواند تاثیر بسزایی بر افسردگی و کاهش میزان آن داشته باشد. اگر نشانه‌های افسردگی در شما ظاهر شده‌اند، اجرای تمرینات مقاومتی می‌تواند به کاهش افسردگی کمک کند.

این مطالعه یک پژوهش متاآنالیز بوده است: بررسی مطالعات گذشته در این مورد ۳۳ پرونده پژوهشی که در هرکدام نزدیک به ۲۰۰۰ نفر شرکت کرده‌اند، برخی از این افراد با اختلالات روانی تشخیص داده شده‌اند، اما برخی دیگر با بیماری‌هایی مانند بیماری‌های جسمانی، آسیب، چاقی و یا سن بالا دچار افسردگی شده‌اند، حدود نیمی از بیماران (۹۳۰) نفر در گروه کنترل قرار داشتند که درمان بر روی آنها صورت نمی‌گرفت، باقی افراد(۹۴۷) نفر بطور فعالی در یک برنامه منظم تمرین مقاومتی شرکت کردند. در تمام مطالعات، اجرای تمرینات مقاومتی توسط بیماران با کاهش افسردگی همراه بوده است.

این در حالی است که مطالعات بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت یا وضعیت سلامت شرکت کننده‌ها انجام شده است. آیا برای دو هفته یا یک سال به تمرین پرداختند؟ آیا دو بار در هفته به تمرین می‌پرداختند یا هر روز کار می‌کردند؟ یا اینکه با چه شدتی به تمرین می پرداختند؟ آیا شدیداً تمرین می‌کردند یا بیشتر تا حد متوسط؟ هنگامی که تمام این شرایط و عوامل را در نظر قرار دادند و دوباره آزمایشات را انجام دادند حتی کاهش افسردگی بیشتر هم شد.

سطح تمرینات مقاومتی را متناسب با سطح عملکرد تمرینی خود هماهنگ کنید

بسیار جالب توجه است که شرکت‌کنندگان در این ۳۳ پرونده پژوهشی، هرچند هم بسیار متناسب از لحاظ اندام و شکل بدنی نشده بودند، اما از لحاظ روحی احساس بهتری داشتند و همچنین احساس افسردگی کمتری می‌کردند. محققان دریافتند بیشتر شرکت کنندگانی که افسرده بودند، از تمرینات خود فواید بیشتری کسب کرده بودند. همچنین آنها یافتند که افراد تمرین نکرده پس از انجام تمرینات متوسط تا شدید به فواید دست یافته بودند در حالی که افراد تمرین کرده با تمرینات بسیار شدید فواید کاهش افسردگی را تجربه کرده بودند. مطالعات اخیر نشان می دهد، تمرینات مقاومتی می‌توانند به کاهش افسردگی میان افراد دارای بیماری قلبی با ریسک بالا و همچنین دیابت نوع ۲ کمک کند.

احساس کمتر افسردگی و یا حتی بیشتر!

یک برنامه خوب تمرینی شامل تمریناتی هستند که برایتان کار سازند، همچنین شامل یک برنامه سالم غذایی و انگیزه‌دهنده مناسب می‌شوند. اگر شما هنوز در آغاز راه هستید و می‌خواهید از همین حالا شروع کنید، یک مربی برای خودتان پیدا کنید تا در شروع به شما کمک کند یا برنامه‌ای را پیدا کنید که بتواند به خوبی به شما یاد دهد که چه اعمالی را انجام دهید و یا برنامه غذایی مناسب چیست. هنگامی که تمرینات مقاومتی خود را برای یک هفته یا بیشتر انجام می‌دهید ممکن است دریابید که چرا اکثر مردم به این کار عادت می‌کنند. شما این احساس را بلافاصله پس از تمرینات پیدا می‌کنید، احتمالاً خواب بهتری خواهید داشت. خیلی زود متوجه می‌شوید که بیش از پیش انرژی برای انجام فعالیت‌های روزانه خود را دارید.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

منبع: bodybuilding

تلگرام