دانشجویان و ورزشکاران

دانشجویان و ورزشکاران | آیا طناب زدن موجب افزایش قد می شود؟

۲۷ تیر ۱۳۹۷

تلگرام

آیا طناب زدن روی افزایش قد تأثیر دارد؟ سوالی که باعث شده شما در پی آن باشید تا به پاسخ آن دست یابید. بارها با این سوال مواجه می شویم و بسیاری معتقد بوده اند که ورزش هایی مانند والیبال و بسکتبال باعث افزایش قد می شود و تعدادی هم مخالف آن بوده اند. طناب زدن نیز از این قائده مستثنا نبوده است. در ابتدا لازم می دانیم روند طبیعی رشد را برایتان توضیح دهیم و سپس مواردی که بر روی رشد قد تأثیر گذار است و در نهایت به اصل موضوع تأثیر طناب زدن بر افزایش قد می پردازیم.

در بدن، هورمونی به نام هورمون رشد وجود دارد که در سنین کودکی و نوجوانی تکثیر سلولی، مناطق غضروفی سر استخوان های دراز که رشد استخوان در آنجا انجام می شود را تحریک و موجب افزایش رشد می شود. استخوان سازی تا پایان سنین بلوغ ادامه دارد یعنی تا اوایل ۲۰ سالگی هنوز امکان افزایش قد وجود دارد. بعد از سخت شدن قسمت نرم و غضروفی استخوان ها و توقف رشد طولی آن ها، قد فرد دیگر افزایش نخواهد یافت.

بچه‌ها به صورت نرمال از بدو تولد تا ۱۲ ماهگی حدود ۲۳ تا ۲۸ سانتی‌متر به قدشان افزوده می‌گردد. در حالی که در سنین ۱تا ۳ سالگی فقط ۷/۵ تا ۱۳ سانتی‌ متر افزایش قد دارند. از ۳ سالگی تا زمان بلوغ، سالانه ۴/۵ تا ۷ سانتی‌متر به قد کودک افزوده می‌شود. زمانی که سن کودک به زمان شروع بلوغ نزدیک می‌شود، مقدار افزایش قد به ۴سانتی‌متر در سال می رسد. به محض شروع سن بلوغ، دوران جهش رشد شروع می‌گردد که در آن زمان رشد قدی به حداکثر سرعت رشد یا به عبارتی به قله‌ی رشدی می‌رسد.

آیا طناب زدن موجب افزایش قد می شود؟این فاصله‌ی زمانی در دختران بین سنین ۱۰ تا ۱۲سالگی و در پسران ۱۲ تا ۱۴ سالگی می‌باشد که در طی این ۲سال، سالانه دختران ۸ تا ۹ سانتی‌متر و پسران ۱۰/۵ سانتی‌متر افزایش قد می‌یابند. پس از جهش رشد، دوباره میزان رشد قدی کاهش می‌یابد که دختران پس از شروع قاعدگی تا رسیدن به حداکثر رشد قدی، تا حدود ۷ سانتی‌متر سالانه به قدشان افزوده می‌شود. دختران و پسران اصولاً تا سنین ۱۴ تا ۱۶ سالگی به قدشان افزوده می‌شود که البته در پسران ممکن است تا ۲ سال بیشتر یعنی تا ۱۸ سالگی ادامه یابد . تفاوت رشد قدی در دختران به شروع زمان قاعدگی آن‌ها بر می‌گردد.


پیشنهاد مطالعه: با راه های افزایش قد آشنا شوید


عوامل اثر گذار بر رشد قد

ژنتیک: مهمترین عامل تعیین کننده قد، ژنتیک است. برای مثال در ژن یک فرد،عدد ۱۶۰cm برای نمو قدی ثبت شده است. این بدین معناست که این فرد اگر شرایط محیطی مناسبی داشته باشد، توانایی رسیدن به حداکثر ۱۶۰cm را دارد و نه بیشتر از آن. ولی اگر شرایط محیطی مطلوب نباشد، فرد مورد نظر ممکن است هرگز به این قابلیت دست نیابد. پس می توان نتیجه گرفت، والدینی که خود قد کوتاهی دارند، احتمالا” فرزندانی نه چندان قد بلند خواهند داشت.

۶۰ تا ۸۵ درصد رشد قد به ژنتیک ربط دارد.

عوامل محیطی: عوامل محیطی بسیار زیادی بر رشد جسمانی بعد از تولد تاثیر می گذارند. مانند:تغذیه، خواب و استراحت، آب و هوا، ارتفاع، وضعیت اجتماعی- اقتصادی، فعالیت بدنی و …

تغذیه: تغذیه صحیح در دوره پس از تولد،مواد و انرژی لازم را برای فرایند رشد تامین می کند. افرادی که در سنین رشد، حتی به صورت مقطعی دچار سوء تغذیه شوند،  اثرات منفی در رشد آن ها را می توان مشاهده کرد. استفاده از مواد غذایی غنی از کلسیم  مانند شیر و لبنیات و همچنین پروتئین که  یکی از عوامل تأثیر گذار بر رشد قدی تغذیه است.

در میان مواد مغذی، مصرف به اندازه ی پروتئین ها و املاح بسیار اهمیت دارد. یک نوجوان باید پروتئین مورد نیازش را هر روز و به خصوص چند مرحله در طول روز دریافت کند. بهتر است پروتئین مصرفی از منابع پروتئین حیوانی باشد مثل گوشت گوسفند و گاو، مرغ و ماهی، تخم مرغ و شیر. در میان املاحی که برای رشد قدی لازم اند کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و فلوئور از اهمیت ویژه برخوردار هستند.

خواب و استراحت: افراد در سنین رشد،ب خصوص در دوران نوزادی به خواب کافی نیاز دارند و این عامل بر رشد جسمانی آن ها تاثیرگذار است و به هر دلیلی نوزاد از خواب و استراحت کافی بهره مند نباشد، تهدیدی برای نمو مناسب خواهد بود. بهترین ساعت برای خواب ۱۰ شب است.

آب و هوا: مشاهده شده است، افرادی که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند، نسبت به افرادی که در مناطق سرد سیر هستند، قد بلندتری دارند.

ارتفاع: معمولاً در مناطق مرتفع، افراد دارای قد کوتاه تری هستند و این شاید به دلیل محدودیت در دسترسی به اکسیژن کافی، برای رشد سلولی باشد.

وضعیت اجتماعی-اقتصادی: خانواده هایی که دارای وضعیت اجتماعی- اقتصادی خوبی هستند، کودکانی قد بلندتر دارند و این احتمالا” به دلیل نوع تغذیه، فعالیت بدنی و شیوه زندگی آن ها باشد.

شما زمانی می توانید یک ژیمناست موفق باشید که قد کوتاه یا متوسطی داشته باشید و زمانی می توانید یک والیبالیست یا بسکتبالیست موفق باشید که قدتان بلند باشد. این نوع ورزش‌ها نه قد را کوتاه می‌کنند و نه بلند.

آیا طناب زدن موجب افزایش قد می شود؟, رشد قد با طناب زدن, طناب زنی و رشد قد, تأثیر طناب زنی بر رشد قد,تأثیر طناب زدن بر قد,بلند قد شدن,طناب زنی و افزایش قد,طناب زدن,دانشجویان و ورزشکاران,دانش ورزش,دانشجویان و ورزشکاران

آیا طناب زدن موجب افزایش قد می شود؟

بحث برانگیزترین فاکتور برای رشد قد، ورزش است و بیشتر ابهامات مطرح شده در همین زمینه است. بطور کلی فعالیت بدنی منظم باعث کاهش توده چربی و افزایش توده بدون چربی (استخوان و عضله) می شود. فعالیت بدنی به هر شکل و در قالب هر ورزشی که باشد به بهبود رشد جسمانی کمک می کند ولی تا به حال به اثبات نرسیده است که ورزش بخصوصی باعث افزایش قد شود.

مطالعات تحقیقاتی در این زمینه وجود ندارد که طناب زدن بتواند موجب افزایش قد شود. در واقع حداکثر رشد قد هر فرد، به ژنتیک او ربط دارد، اما عواملی مانند بیماری، عدم خواب و یا تغذیه کافی می‌تواند بر عدم رسیدن فرد به مقدار قد تعیین شده توسط ژنتیک نقش منفی داشته باشد.

ذکر این نکته لازم است که خواب زیاد، ورزش زیاد و حتی تغذیه غنی عاملی در افزایش قد نیست، بلکه شما را به حداکثر میزانی که ژنتیک تعیین کرده می رساند.

با این حال رعایت رژیم غنی از پروتئین، کلیسم و ویتامین D و همچنین میزان ۸ ساعت خواب شبانه (زود خوابیدن) می تواند در پروسه رشد قد و رسیدن فرد به حداکثر میزان رشد قدی ژنتیک نقش مفید داشته باشد.

در واقع فعالیت های جسمانی منظم یا همان ورزش باعث افزایش ترشح هورمون رشد می شوند، با افزایش ترشح هورمون رشد و رعایت فاکتور های مانند: تغذیه صحیح، ورزش، خواب و استراحت و با در نظر گرفتن اصل ژنتیک، در سن رشد، می تواند موجب افزایش قد شد. در این روش با توجه به اصل ژنتیک ،چنانچه فرد به طور وراثتی قد بلند باشد این قد بلندی او تثبیت خواهد شد و چنانچه فردی به لحاظ وراثتی قد کوتاه باشد، روی افزایش قد بی ثمر نخواهد بود.

تا حدودی تمرینات کششی و حتی آویزان کردن بدن، می‌تواند باعث کاهش فشردگی ستون فقرات شود، اما پس از مدتی دوباره این فشردگی ایجاد می‌شود.

لازم به ذکر است:

در این میان ورزش هایی وجود دارد که در سنین رشد پیشنهاد نمی شود. به طور کلی ورزش هایی که باعث ضربه به استخوان ها و مفاصل شود، می تواند برای رشد قد مضر باشند و چه بسا باعث توقف یا کم شدن رشد طولی استخوان ها شوند و بر عکس فعالیت هایی که درون آب انجام می شوند، بهترین گزینه برای افراد در حال رشد است. ورزش های آبی مانند شنا به دلیل اینکه درون آب انجام می شوند و در آب، مفاصل و استخوان ها به مراتب فشار کمتری را متحمل می شوند به افراد در حال رشد پیشنهاد می شود.

این مطلب در سال ۱۳۹۲ منتشر و در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ بروز رسانی شد.

منبع: اختصاصی elmevarzesh.com